Kenners weten het antwoord dan al! HR-ketels halen een groot deel van hun zuinigheid namelijk uit het condenseren van de afvoergassen. Bij de verbranding van gas ontstaat niet alleen CO2, maar ook waterdamp; die witte wolkjes uit je afvoer! ;) Uit deze waterdamp kan de ketel veel warmte halen, maar natuurlijk niet als deze via je afvoer verdwijnt! Deze 'witte wolkjes' zijn dan ook goede 'verklikkers' of je ketel naar behoren werkt.
Kijk vandaag dus eerst eens buiten naar je rookgasafvoer (wanneer de ketel aan het werk is) en maak desnoods een foto, of beter nog een fimpje, als je witte wolkjes ziet! Dan kun je deze later deze week met de andere vergelijken :)
(Om niet elke keer nèt te laat buiten in de kou te hoeven staan wachten, kun je het moment waarop de ketel moet werken natuurlijk een handje helpen! Zet je thermostaat naar 17 graden en wacht tot je het wat kouder krijgt, zet hem vervolgens weer hoger en loop naar buiten. Nu móet je ketel namelijk wel aan het werk ;)
Welnu, nu het echte werk!
2.1 Waterdruk controleren
Eigenlijk is dit niet louter een besparingstip, maar meer eentje die je eigenlijk 2x per jaar uit zou moeten voeren. Je waterdruk controleren! Een defect of lekkage in je CV-systeem kan er namelijk voor zorgen dat je water verliest. Hierdoor kan de ketel schade oplopen, maar ook kan het zijn dat je radiatoren niet meer warm (genoeg) worden, omdat er niet genoeg water en dus warmte meer aangedragen wordt.
Bij drukvermindering in je leidingen loop je overigens ook de kans dat er lucht in de leidingen terecht is gekomen! Zodra je ketel aanslaat hoor je dit vaak als een tikkend, knikkerend of druppelend geluid in je radiatoren. Ook dit kan voorkomen dat je radiatoren warm genoeg worden. Dit kun je voorkomen door je radiatoren te ontluchten.
Hoe je radiatoren ontlucht zie je hier. Hoe je daarna je waterdruk controleert vind je in je handleiding van je ketel.
2.2 Ketelvermogen aanpassen
Veel van onze ketels branden op vol vermogen, wat op hetzelfde neerkomt als het rijgedrag (én benzineverbruik) van onze medeweggebruikers; de Bumperklevers. Door vol gas hun voorganger voorbij te stuiven wanneer deze aan de kant gaat en vervolgens weer in de ankers te moeten voor de volgende nette weggebruiker, verbruikt deze 'coureur' veel benize. En dat doen ons ketels dus ook! Volle bak verwarmen zodra de temperatuur te laag is, om vervolgens gedurende een half uur stil te vallen. Dat kan anders!...
Maar daarvoor moeten we eerst weten hoe hard die ketel dan precies moet werken.
Daarvoor hier jullie eerste echte opdracht voor de #KetelChallenge!